23948sdkhjf

Stormagasin går småt: Millionbeløb baner vejen for nyt marked for Magasin

Et nyt og skalérbart koncept skal sikre Magasin du Nord en bedre kobling mellem stormagasinets fysiske og online detailhandel

Det bliver stort - men også småt - når stormagasinskæden Magasin du Nord til efteråret igangsætter et nyt butikskoncept. 

Navnet er "Small Store" og kommer i kølvandet på en ny omnichannel-strategi fra detailkæden.

Det skriver Magasin du Nord i en pressemeddelelse. 

- Detailbranchen udvikler sig konstant, og et 'Small Store'-koncept kan give Magasin den nødvendige platform for ekspansion i alle de relevante lokale markeder. Vi tror på, at konceptet vil styrke vores markedsposition og imødekomme forbrugernes behov for lokale fysiske shopping-oplevelser samtidig med, at hele Magasins sortiment vil blive stillet til rådighed for kunderne, udtaler Peter Fabricius, adm. direktør i Magasin du Nord. 

Magasin du Nord

  • Magasin du Nord blev stiftet tilbage i 1886 i Aarhus.
  • I dag tæller kæden syv stormagasiner - fire på Sjælland, ét på Fyn og to i Jylland. 
  • Magasin du Nord ejes i dag af Peek & Cloppenburg, der købte kæden i 2021. 
  • Stormagasinkæden omsatte i 2023 for næsten tre mia. kr. 

Kilde: Magasin du Nord

Den første afdeling af stormagasinets "Small Store"-kæde åbnes i SlotsArkaderne i Hillerød til efteråret - og fokus i det nye butikskoncept bliver på fashion, accessories, beauty og home. 

- Butikkerne skal først og fremmest levere nogle relevante varer, der ikke allerede nyder bred distribution. På den måde er det vores ambition at kunne vinde nye kunder ved at kunne tilbyde specifikke brands og udvalgte private labels. Vi tror på, at kombinationen af mindre forretninger, stormagasiner og en robust e-commerce platform danner rammen for fremtidens stormagasin, forklarer Peter Fabricius. 

Flere på vej

Åbningen af "Small Store"-butikken i Hillerød er den første af flere, pointerer Peter Fabricius - og det behøver ikke nødvendigvis kun at være en dansk model, tilføjer han. 

- Vi har store ambitioner med det nye forretningskoncept og vi har på nuværende tidspunkt flere lokationer i kikkerten i Danmark, hvis alt går som vi forventer, udtaler han. 

Butikskonceptet står desuden på skuldrene af en tocifret millioninvestering i it, som Magasin du Nord præsenterede i juni sidste år. 


Læs også: Magasin-investeringer tager form: Nu er ny afdeling i Aalborg åbnet


Netop denne investering skal sikre en større og bedre kobling mellem Magasin du Nords online handel og de fysiske butikker.

- Vi har længe haft en stabil hurtig logistik fra vores online lager og udbygget varemængden over en årrække og derfor er det nu det rigtige tidpunkt at prøve en ny butiksform, udtaler Peter Fabricius og tilføjer: 

- Vi ser mange muligheder i det her setup, som vi ret hurtigt vil kunne rulle ud i større skala. Det vil få stor betydning for vores tilstedeværelse og synlighed, og selvfølgelig for de kunder, der kommer endnu tættere på Magasin. 

Stormagasinskæden, der i dag tæller syv detailcentre, tjente i det seneste regnskabsår marginalt mindre end året før på baggrund af en marginal vækst på milliardselskabets toplinje. Læs mere om det her

Se nøgletal for:
Læs mere om: detailhandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.665